معاون سازمان توسعه و تجارت ایران در خصوص وضعیت صادرات ایران به دو مشکل اساسی اشاره کرد؛ نبود تنوع در بازارهای صادراتی و تنوع کم کالاهای صادراتی. این مسائل فرصتهای صادراتی ایران را محدود کرده است.
به گفته سید محمد قنادزاده در حال حاضر صادرکنندگان ایرانی به تعداد محدودی از کشورها صادرات دارند و این موضوع وابستگی به بازارهای خاص را به همراه داشته و از سوی دیگر تنوع پایین کالاهای صادراتی ایران هم تاثیر بسیاری در کاهش قدرت رقابتپذیری در بازارهای بینالمللی را رقم زده است و در این شرایط برگزاری نمایشگاههای بینالمللی مانند اکسپو میتواند به حل این مشکلات کمک کند.